Základní informace o projektu:
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000669
Řešitel: Ostravská univerzita
Finanční dotace:
Celková výše dotace: 29 228 815,32
Dotace poskytnutá EU: 24 844 493,02
Dotace ze státního rozpočtu ČR: 2 922 881,53
Vlastní zdroje: 1 461 440,77
Termíny:
Datum zahájení realizace projektu: 1. ledna 2017
Datum ukončení realizace projektu: 31. prosince 2019
Poskytovatel: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Kontakty:
Řešitelka: doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Výkonný manažer: Ing. Kamila Řepková
Finanční manažer: Bc. Jiřina Hladká
Asistent projektu: Bc. Adriana Kaštovská
Popis projektu:
Projekt je zaměřen na posílení pedagogických kompetencí učitelů ZŠ a víceletých gymnázií v přírodovědných předmětech (biologie, chemie, fyzika, zeměpis a mezipředmětový přesah polytechnické výchovy a matematiky) prostřednictvím propojení pedagogického světa teoretického a praktického na bázi Společenství praxí, které provedou 2 cykly akčního výzkumu důrazem na individuální potenciál každého žáka. Metodické výstupy projektu zohlední potřeby žáků nadaných, intaktních a se speciálními potřebami.
Aktivity projektu:
V projektu budou realizovány následující aktivity:
- povinná aktivita Řízení projektu
- povinná aktivita Spolupráce oborových didaktiků s katedrami zabývajícími se psychologií, obecnou didaktikou, psychodidaktikou, speciální pedagogikou v rámci společenství praxe (v projektu označena jako KA2)
- povinná aktivita Zapojení se do odborného panelu (v projektu je součástí KA2)
- povinně volitelná aktivita Podpora společenství praxe pro rozvoj klíčových kompetencí, gramotností, průřezových témat a mezipředmětových vztahů (v projektu jako KA3-Akční výzkum I, KA4-Akční výzkum II a KA5-Podpora klíčových kompetencí pedagogických pracovníků rámci SC 1 (v projektu označena jako KA2)
Aktivity byly koncipovány v souladu se zaměřením výzvy a také v souladu s požadavky odborné veřejnosti (oborový didaktik, psycholog, obecný a speciální pedagog) a praktikujících pedagogů přírodovědných oborů ZŠ a víceletých gymnázií, které vyplývají z provedeného vlastního průzkumu ve vazbě na každodenní praxi v hodinách přírodovědných oborů ZŠ a nižších ročníků gymnázií.
Učitelům na školách schází propojení teoretických poznatků s praktickým využitím, prolnutí světa praktického a teoretického napříč všemi pedagogicko-psychologickými obory. Průzkum ukázal nízké praktické využití získaných znalostí při VŠ studiu do praxe učitelů.
Projektové aktivity v rámci vzniklých společenství tak umožní propojení obou světů (akademik-praktikující učitel)m umožní rozvoj pedagogických kompetencí učitelů, nastaví inovaci ve vzdělávání budoucích učitelů na VŠ.
Podrobně je projekt a jeho dílčí aktivity popsán v nepovinné příloze Studie proveditelnosti – rozšířený popis projektu.