Mladý laborant

Žáci se měli v rámci projektového odpoledne možnost seznámit se základním vybavením chemické laboratoře, s pravidly pro práci v laboratoři – laboratorním řádem, s chemickým nádobím a ochrannými pomůckami s upozorněním na nebezpečné chemické látky a jejich označování.
Připravené chemické nádobí se naučili pojmenovat a používat při jednoduché práci zaměřené na přípravu vodného roztoku. Téma vodných roztoků bylo následně propojeno s úlohou zkoumání obsahu rozpuštěných látek v různých druzích vod (destilovaná, pitná, minerální) a jejich vliv na účinnost mýdla. Úkolem bylo vždy i odměření přesného objemu vody (znalost jednotek objemu) s použitím odměrného válce.
Výsledek zkoumání byl následně diskutován s osobními zkušenostmi dětí z běžného života.
Znalosti dětí z prvouky a přírodovědy o životně důležitých plynech byly doplněny při demonstraci přípravy a vlastností kyslíku a oxidu uhličitého. Žákům byly tyto předvedeny formou efektních pokusů i s uvedením „jazyka chemiků jako motivace pro další vzdělávání žáků.
Přesto, že šlo o žáky 2. třídy (skupina 20 dětí), chovali se při práci v chemické laboratoři zodpovědně, dodržovali přesně pokynů odborníka z praxe, projevovali znalosti v zadaných úlohách.

Autor:Petra Chytílková